2017.07.26

 

Codzienną strategią  dobrego marketingowca jest osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży. W dużej mierze pomocny jest tutaj jeden ze sprawdzonych już elementów merchandisingu sensorycznego – Degustacja (Sampling).

Istotną rolę odgrywają w tym elemencie promotorzy lub merchandiserzy, którzy nie tylko odpowiedzialni są za to, by produkt był bardziej widocznym i dostępnym dla konsumenta, ale również by działania reklamowe prowadzone w obszarze punktu sprzedażowego, swoim zasięgiem objęły efektywną ekspozycję. Taka ekspozycja polega na udostępnianiu przez producenta bezpłatnych próbek produktów, a degustacje jak przekonuje Barbara Marciniak — Kierownik Działu Projektów w firmie Savoir Group Sp. z o.o. są niezwykle skutecznym narzędziem promocji aktywizującym sprzedaż produktów FMCG.

Jako że wiele firm konkurujących ze sobą  posiada produkty, które zasadniczo nie różnią się ceną czy jakością, zastosowanie degustacji jest w stanie zwrócić uwagę klientów i zachęcić do zakupu produktu określonej marki. Doświadczenia smakowe na długo pozostają w umysłach konsumentów, a to spowodować może zwiększenie sprzedaży nawet o kilkadziesiąt procent. Według naszej oceny  nawet do około 30%  w zależności od pory roku, rodzaju świąt  lub  tego, co aktualnie dzieje się na rynku.

Najczęstszą formą degustacji wykorzystywaną w placówkach wielko i średnio powierzchniowych jest poczęstunek (zazwyczaj w odpowiedniej scenerii), gdzie klient ma możliwość spróbowania reklamowanego produktu. Konsumpcja w miejscu sprzedaży jest bardzo ważnym elementem, gdyż w całym procesie skupia wszystkie bodźce razem, obejmując nie tylko smak, ale również zapach, dźwięk, wygląd i fakturę.

Aby degustacja odniosła korzystny efekt i przyczyniła się do aktywizacji koszyka zakupów, powinna według nas być powtarzana cyklicznie, tworząc tym samym pewien rodzaj atrakcji dla klientów sklepu.